Standin' on the corner...

21 juni 2015 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

Na de dagelijkse briefing van René horen wij weer het bekende 'Saddle 'm up guys'. Gebruikmakend van de ochtendkoelte draaien we lekker op tijd de weg op. We rijden in formatie door de prairie. De ellenlange wegen worden begeleid door hoogspanningsleidingen als bewijs van de aanwezigheid van bewoning in dit gebied. Dit wordt benadrukt door de voorbij denderende goederentreinen die zich als enorme stalen slangen door het verlaten landschap bewegen. In de verte zien we een grauw roodachtige wolk. Het lijkt wel een grote stofwolk. Even later wordt ons vermoeden bevestigd met het bord 'Dust Area Ahead'.

Na ongeveer een uur rijden nemen we in het mooie centrum van Winslow de tijd om rond te kijken. Op de door de Eagles in het nummer 'Standin' on the corner in Winslow Arizona' bezongen kruising, maken we foto's van het bronzen standbeeld van Jackson Browne. De oorspronkelijke schrijver en componist van dit nummer dat later door Glenn Frey van de Eagles is gecoverd en pas toen wereldberoemd werd. Zelfs de in de tekst van het nummer voorkomende 'Red flatbed pick-up' staat er geparkeerd. Het plaatje wordt helemáál compleet doordat dit nummer uit een geluidsbox van een souvenir-shop klinkt. Weer zo'n gaaf moment in onze reis!

Na het ontbijt in Winslow rijden we verder. Langzaam verandert het landschap. De glooiende, met dor gras en wat struiken begroeide, heuvels worden kleine rotsachtige heuvels en uiteindelijk wordt het groener. Er staan steeds meer heerlijk geurende naaldbomen in de omgeving. Na een kort bezoek bij de Harley-Davidson dealer in Bellemont bij Flagstaff gaan we naar Williams Arizona. Het eindpunt van vandaag. Omdat we vroeg in de middag aankomen hebben we ruimschoots de gelegenheid om naar een echt Amerikaans evenement, een heuse rodeo, te gaan. Vanuit de wijde omgeving komen de Amerikanen daar naartoe. Het is erg leuk dit eens in het echt mee te maken. Alle stereotype kenmerken zijn hier aanwezig. Grote pick-ups, echte cowboys en cowgirls met grote cowboy-hoeden en protserige riemgespen. Paarden, stieren, popcorn, double cheeseburgers en hotdogs en geuren van mest en fastfood door elkaar heen. We zitten een poosje op een grote tribune in de schaduw te kijken naar de stoere heldhaftige daden van de cowboys en -girls. Van jong tot oud zetten ze hun beste beentje voor in de stoffige arena. Allemaal laten ze zo goed mogelijk hun vaardigheid met de lasso en het paardrijden zien of hoe goed en lang ze een wild paard of bokkige stier kunnen berijden. Amerika ten top! Kleine meisjes mogen, nadat een cowboy een jonge stier in bedwang heeft, een strik van de staart van het dier af trekken en daarmee zo hard mogelijk over de rulle aarde naar de finish rennen. Na de in deze setting onvermijdelijke cheeseburger en hotdog gaan we weer naar ons keurige motel. Een heerlijke douche is een weldaad na zo'n dag. Een warme zomeravond ligt nog voor ons.